2013-08-27

Nieuwe LANXESS tool voor brandstofbesparing bij wagenparken

  • “LANXESS Tool voor Wagenparken” berekent het besparingspotentieel voor publieke en private wagenparken bij het gebruik van “Groene Banden”
  • Performante kwaliteitsbanden met lage rolweerstand kunnen miljoenen euro’s aan besparing opleveren
  • CO2 uitstoot kan met duizenden tonnen worden verminderd
  • Besparingen kunnen voor het eerst afzonderlijk worden berekend voor een gemengde voertuigvloot
  • Programma ontwikkeld in samenwerking met de Technische Universiteit van München

LANXESS, ‘s werelds grootste fabrikant van synthetisch rubber, helpt wagenparkbeheerders het brandstofverbruik van hun voertuigen efficiënt te verminderen en zo hun operationele kosten te bedwingen. Met de “LANXESS Tool voor Wagenparken” biedt de onderneming een speciaal uitgewerkt hulpmiddel om mogelijke brandstofbesparingen bij voertuigvloten te berekenen.

 

Wagenparkbeheerders kunnen voortaan zelf specifiek berekenen hoeveel brandstof wordt bespaard bij het omschakelen van hun voertuigen naar kwaliteitsbanden met lage rolweerstand – zogenaamde “Groene Banden”; de terugverdientijd voor de investering en de vermindering van de CO2 uitstoot voor hun vloot.

 

Het uitgebreid programma geeft tevens het potentieel voor brandstofbesparingen en milieu-impact weer voor bijkomende verbeteringen; zoals de optimalisatie van de bandenspanning, stroomlijning van trucks of nog speciale opleidingen voor chauffeurs.

 

“Voor eigenaars van een uitgebreid wagenpark betekent een verhoging van de brandstofprijs met zelfs een paar cent een bijkomende kost van ettelijke duizenden euro’s. En omdat het milieu onder steeds hogere druk komt te staan, wordt het steeds belangrijker om de uitstoot van CO2 door wagens en trucks te verminderen”, zegt Axel Vassen, vlootdeskundige en Hoofd Internationale Public Affairs bij LANXESS.

 

“Onze nieuwe tool voor wagenparken toont de beheerders welke brandstofbesparingen het meeste voordeel opleveren, zowel economisch als ecologisch. Het helpt niet alleen de vlootmanagers brandstof te besparen, maar komt ook het milieu ten goede door de verminderde CO2  uitstoot”.  

 

Krijg uw vloot weer vlot

Onder de titel “Krijg uw vloot weer vlot” staat de tool gratis ter beschikking langs het internet. Enkel een korte registratie is nodig op groene-mobiliteit.be/be/home/.

 

De tool voor wagenparkbeheer werd door LANXESS ontwikkeld in samenwerking met de Technische Universiteit van München.

 

“Groene Banden” hebben hoog besparingspotentieel

De keuze van banden speelt een belangrijke rol bij het brandstofverbruik. Het EU-bandenlabel is hierbij sinds zijn introductie in november 2012 een nuttig instrument. Het label klasseert alle nieuwe banden van categorie A (de beste) tot G, op basis van hun grip op nat wegdek (veiligheid) en rolweerstand (brandstofverbruik). “Groene Banden” scoren bijzonder goed voor beide parameters.

 

Een voorbeeld berekend met de “LANXESS Tool voor Wagenparken” toont aan hoeveel de omschakeling naar kwaliteitsbanden de vlootoperatoren kan opleveren. We nemen als voorbeeld een vloot bestaande uit 150 trucks laadvermogen 40 ton (jaarlijks goed voor 200.000 km, met een brandstofverbruik van 35 liter per 100 km), 100 passagiersbussen (100.000 km en 35 liter), 75 industriële voertuigen met een maximum laadvermogen van 1,5 ton  (50.000 km en 15 liter) en 75 personenwagens (20.000 km en 7 liter) – met een gemiddeld brandstofprijs van 1,55 euro. De operationele kost kan op jaarbasis met maar liefst 1,4 miljoen euro worden teruggedrongen, eenvoudigweg door over te schakelen van banden met een rolweerstand van klasse F naar klasse B.

 

Deze vloot verdient het geïnvesteerde bedrag in “Groene Banden” dan ook vrij snel terug. De autobanden, met een hypothetische extra kost van 20 euro elk bij voorbeeld, betalen zichzelf al terug na zes maanden. En de truckbanden, met een hypothetische extra kost van 70 euro, zijn terugverdiend na amper drie maanden. Het milieu is ook geholpen. Door de nieuwe banden zorgt de vloot in het voorbeeld jaarlijks voor zowat 2.500 ton minder CO2 uitstoot.

 

Verloren energie

De rolweerstand van banden, of de energie die verloren gaat terwijl banden over het wegoppervlak rollen, vergt zowat 20 tot 30% van het totale brandstofverbruik van een auto. Bij zwaardere voertuigen zoals trucks bijvoorbeeld vreet de rolweerstand tot zowat 40% van de energie, die niet langer beschikbaar is voor de aandrijving van het voertuig. Brandstofefficiënte “Groene Banden” hebben een behoorlijk lagere rolweerstand en brengen zo het brandstofverbruik fiks naar beneden terwijl ze dezelfde veiligheid blijven bieden.

 

Tool voor gelijk welk wagenpark

De “LANXESS Tool voor Wagenparken” kan worden gebruikt voor gelijk welke vloot: van vervoerbedrijven tot koerierdiensten, overheidsdiensten; steden en gemeenten.

 

Het programma houdt namelijk rekening met verschillende types voertuigen: personenwagens, werfvoertuigen, tractors, vuilniswagens, bussen voor het openbaar vervoer of toerisme, sneeuwruimers, straatvegers, rioolruimers, straatonderhoud, transporttrucks en ook brandweerwagens.

 

Wagenparkbeheerders kunnen een eenvoudig model gebruiken voor het ingeven van het jaarlijks aantal gereden kilometers, de bandenklasse, het verbruik, het type brandstof en bijkomende specifieke details voor de voertuigen binnen hun vloot. Afzonderlijke resultaten kunnen nu ook voor het eerst berekend worden voor parken samengesteld uit verschillende types voertuig. Na het inbrengen van de gegevens toont het programma het totaal van de mogelijke brandstofbesparing, evenals de mogelijke impact van individuele efficiëntiemaatregelen.

 

LANXESS maakt “Groene Banden” mogelijk

Het speciaalchemiebedrijf LANXESS maakt innovatief, hoogperformant rubber dat de bandenindustrie toelaat om te voldoen aan de strenge voorwaarden van de Europese Unie voor milieuvriendelijkere maar tegelijk ook veiligere banden. En die meteen goed scoren voor zowel rolweerstand als grip op een nat wegdek.

 

LANXESS stelde in september 2012 een concept autoband voor die van TÜV Süd een A-rating kreeg voor rolweerstand en grip op nat wegdek. De onderneming demonstreerde daarmee niet alleen haar technische know-how en haar innovatieve capaciteit in de industrie van het synthetisch rubber, maar onderstreept meteen ook haar leidende rol als leverancier van oplossingen voor een meer duurzame “Groene Mobiliteit”.

 

App voor personenwagens een succes

Omstreeks dezelfde periode, aan de vooravond van de introductie van het EU-bandenlabel vanaf november 2012, lanceerde LANXESS in een aantal Europese landen zijn app voor brandstofbesparing met “Groene Banden” voor personenwagens. De LANXESS app toont aan dat “Groene Banden” renderen door een 5 tot 7% lager brandstofverbruik.

 

De gratis tool is nog steeds beschikbaar voor iPhone, iPad, Androïd en internet. Klik op “App brandstoftool” op www.app.groene-mobiliteit.be. (Frans www.app.mobilite-verte.be)

 

LANXESS lanceerde de tool in België in samenwerking met Federtyre, de Belgische vereniging van bandenspecialisten – www.federtyre.be. Duizenden geïnteresseerden maakten reeds gebruik van de eenvoudige en handige bandentool.

 

LANXESS is een leider op het gebied van speciaalchemie, had in 2012 een omzet van 9,1 miljard euro en telt momenteel circa 17.500 personeelsleden in 31 landen. Het bedrijf is wereldwijd aanwezig in 52 productievestigingen. De kernactiviteit van LANXESS is de ontwikkeling, vervaardiging en de verkoop van kunststoffen, rubbers, halffabricaten en chemische specialiteiten. LANXESS maakt deel uit van de voorlopende duurzaamheidsindices Dow Jones Sustainability Index (DJSI) World en FTSE4Good en van de Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI).

 

 

Keulen / Antwerpen, 30 augustus 2013

Toekomstgerichte uitspraken

Dit persbericht kan toekomstgerichte uitspraken bevatten die gebaseerd zijn op veronderstellingen en voorspellingen van dit ogenblik die opgesteld zijn door het bestuur van LANXESS AG. Verscheidene bekende en onbekende risico’s, onzekerheden en andere factoren zouden kunnen leiden tot beduidende verschillen tussen de feitelijke toekomstige resultaten, de financiële toestand, de evolutie of de resultaten van het bedrijf en de hier gegeven schattingen. Het bedrijf neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich om deze vooruitblikkende uitspraken te actualiseren of deze aan te passen aan toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen.

 

 

  • Gallery