2013-06-14

LANXESS Rubber neemt nieuw brandweer-gebouw en interventievoertuigen in gebruik

  • Volledig nieuw brandweergebouw
  • Interventiewagens, 7 ton elk, gebouwd op maat van de rubberfabriek
  • 76 interventieleden krijgen jaarlijks zes dagen speciale training

Zwijndrecht – In aanwezigheid van de Antwerpse gouverneur Cathy Berx, burgemeester André Van de Vyver en verschillende leden van het schepencollege van Zwijndrecht; en andere gasten uit de wereld van de veiligheid heeft LANXESS vrijdagnamiddag in zijn butylrubberfabriek de nieuwe brandweerinfrastructuur officieel in gebruik genomen. Het nieuwe brandweergebouw en de nieuwe interventiewagens maken deel uit van een groter investeringsproject in veiligheid.

 

Het nieuwe brandweergebouw biedt plaats aan de interventievoertuigen en dient tevens als opleidingsruimte. Ook de kledij van elk van de 76 leden van de interventieploegen hangt er klaar. Het beschikbaar houden van individuele in plaats van collectieve uitrukkledij heeft gezorgd dat de opkomsttijd van twaalf naar slechts drie minuten is gezakt.

 

De ploegen van zeven leden treden als eerste op bij een incident, het is dan aan de interventieleider om te beslissen of de hulp van de externe brandweer al dan niet wordt ingeroepen. Op jaarbasis krijgt elk lid van het interventieteam 48 uren opleiding, waarvan één dag extern.

 

Naast een nieuw gebouw werden twee kleinere interventiewagens aangekocht, die gemakkelijk langs de complexe fabrieksinfrastructuur kunnen manoeuvreren. De uitrusting van de voertuigen werd gekozen in functie van de noodscenario’s.
Het gaat om een industrieel schuimblusvoertuig met een geautomatiseerd mengsysteem waarbij het schuim voor de verschillende brandscenario’s kan worden aangepast. Het tweede voertuig wordt omschreven als “Redding & Incident Gevaarlijke Stoffen”, met aan boord onder meer reddings- en eerstehulpmateriaal; maar ook chemie- en gaspakken.

 

Die gaspakken zijn niet alleen antistatisch en vlamvertragend, ze kunnen ook tegen extreem koude temperaturen van min 70 graden Celsius. De productie van butylrubber is bijzonder complex en omvat processtappen waarbij de temperatuur varieert van min 100 tot plus 200 graden Celsius.

 

Op de site werd voorts geïnvesteerd in de uitbreiding en vernieuwing van het intern brandweernet, een netwerk voor water op hoge druk en brandkranen over heel het terrein.

 

Veiligheidscultuur voor iedereen

 

“We zetten niet alleen in op infrastructuur en materieel van onze interventiedienst, maar besteden ook de nodige aandacht aan de veiligheidscultuur voor al onze medewerkers. Zo hebben we ons eigen veiligheidsprogramma met de zogenaamde ‘Gouden Regels’ en stappen we binnenkort in het groepsinitiatief Xact. LANXESS rolt momenteel een nieuw wereldwijd veiligheidsprogramma uit”, zegt Eddy Walraven; afgevaardigd bestuurder van LANXESS Rubber nv.

 

Wat samenwerking met externe veiligheidsdiensten betreft, had LANXESS Rubber een tijdje terug het RED-team – of het klimteam van de Antwerpse brandweer – te gast om te oefenen op de hoge fakkeltoren. En onlangs werden een paar hoogtechnologische gasmeters uitgeleend aan de reddingsteams bij de treinramp in Wetteren.

 

“Als chemiebedrijf sluiten wij geen enkel compromis op het vlak van veiligheid. De investeringen in onze nieuwe middelen zijn niet gering, maar nodig want op een mensenleven staat geen prijs. Investeren in veiligheid doen we 24 uren per dag, 7 dagen per week”, aldus nog Eddy Walraven.

 

De jongste jaren heeft speciaalchemiebedrijf LANXESS aanzienlijk geïnvesteerd om de productiecapaciteit in Zwijndrecht uit te breiden en twee pilootfabrieken te bouwen voor de ontwikkeling van een nieuwe productietechnologie voor butylrubber. De uitbreiding tot een jaarcapaciteit van 150.000 ton werd eind 2011 afgerond.

 

De nieuwe pilootfabrieken werden gebouwd om een innovatieve productietechnologie te testen. De bedoeling van die nieuwe technologie is om minder hulpbronnen te gebruiken en dus de energie-efficiëntie en milieuvriendelijkheid te verbeteren.

 

Butylrubber wordt gebruikt in de binnenvoering van banden - de binnenste, lucht- en vochtdichte laag van een band zonder binnenband. Dankzij de binnenvoering blijft de bandenspanning lange tijd constant. Daardoor worden voertuigen veiliger, verbruiken ze minder brandstof en stoten ze dus minder schadelijke stoffen uit. Butylrubber kan ook worden gebruikt in het loopvlak van een band en zorgt daar voor een betere grip en meer comfort. Speciale toepassingen zijn onder meer beschermende kleding en medische apparatuur. Het gebruik van butyl in de productie van kauwgom is een bijzonder interessante nichemarkt.

 

LANXESS in België

LANXESS heeft in België twee vennootschappen, met drie vestigingen in het Antwerpse havengebied, waar rubbers en tussenproducten voor kunststoffen worden gemaakt. Bij LANXESS Rubber nv in Zwijndrecht wordt butylrubber geproduceerd. Bij LANXESS nv in Lillo wordt caprolactam en in Kallo worden glasvezel en rubberchemicaliën vervaardigd.
België is met zowat 1.450 werknemers en vier fabrieken de tweede belangrijkste productieplaats binnen de LANXESS Groep.