2022-08-04

LANXESS: ondanks moeilijke omstandigheden goed 2de kwartaal 2022

  • Omzet in het tweede kwartaal met 36,1 procent gestegen tot 1,999 miljard EUR
  • EBITDA vóór buitengewone baten en lasten van 253 miljoen EUR 14,5 procent hoger dan vorig jaar
  • Positieve bijdrage van de in 2021 verworven activiteiten van Emerald Kalama Chemical
  • Business unit High Performance Materials gerapporteerd als beëindigde bedrijfsactiviteit; cijfers van vorig jaar voor omzet en EBITDA aangepast
  • Prognose voor het hele jaar: EBITDA vóór buitengewone baten en lasten tussen 900 miljoen en 1 miljard EUR (ter vergelijking: vorig jaar zowat 800 miljoen EUR)

Keulen, 4 augustus 2022 – In uitdagende omstandigheden, met gestegen grondstoffen- en energiekosten en moeilijke logistieke omstandigheden, heeft LANXESS zijn resultaat opnieuw verhoogd: de EBITDA vóór buitengewone baten en lasten van 253 miljoen euro lag in het tweede kwartaal van 2022 14,5 procent hoger dan de 221 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar.

 

De segmenten Specialty Additives en Consumer Protection groeiden flink. De activiteiten met beschermingsproducten voor consumenten profiteerden daarbij aanzienlijk van de bijdrage van de nieuwe business unit Flavors & Fragrances. Die omvat de speciale chemicaliën voor de consumentensector uit de overname in 2021 van het Amerikaanse Emerald Kalama Chemical.

 

Ook in het tweede kwartaal kon LANXESS de sterk gestegen grondstoffen- en energiekosten met heel wat hogere verkoopprijzen doorrekenen aan de markt. De wisselkoerswijziging had eveneens in alle segmenten een positieve invloed op de ontwikkeling van de resultaten. De nog altijd moeilijke logistieke situatie leidde in combinatie met hogere vrachtkosten tot kleinere omzetvolumes en verhinderde een verdere stijging van het resultaat. De EBITDA-marge vóór buitengewone baten en lasten van de Groep bedroeg 12,7 procent, ten opzichte van 15,0 procent een jaar geleden.

 

“Ondanks moeilijk vaarwater liggen we weer volledig op koers. De mooie resultaten van het tweede kwartaal tonen aan dat onze strategische ontwikkeling vruchten afwerpt. Met de overname van Emerald Kalama Chemical hebben we de business unit Consumer Protection aanzienlijk versterkt en zijn we nog stabieler geworden”, zegt Matthias Zachert, voorzitter van de raad van bestuur van LANXESS AG. “In de tweede helft van het jaar zal de wind in de wereldeconomie zeker nog onstuimiger worden, maar daar zijn we tegen gewapend.”

 

De omzet van de Groep van 1,999 miljard euro lag 36,1 procent en dus fors hoger dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar (1,469 miljard euro). Vooral de hogere verkoopprijzen hadden een gunstig effect. Het groepsresultaat uit voortgezette activiteiten bedroeg in het tweede kwartaal 48 miljoen euro en lag dus iets boven de 47 miljoen euro van een jaar geleden.

 

Aangezien de Groep in mei 2022 aankondigde dat de business unit High Performance Materials (HPM) in een joint venture met de private equity-investeerder Advent International zal worden ondergebracht, wordt deze afdeling met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 gerapporteerd als “beëindigde bedrijfsactiviteit”. De omzet en het bedrijfsresultaat, en de daarmee overeenstemmende cijfers van vorig jaar, werden aangepast. 

 

Voor het hele jaar 2022 bevestigde en preciseerde de Groep zijn prognose van flinke groei. LANXESS gaat nu uit van een EBITDA vóór buitengewone baten en lasten van 900 miljoen tot 1 miljard euro. In vergelijking met het aangepaste niveau van vorig jaar van ongeveer 800 miljoen euro zou dat neerkomen op een stijging van wel 25 procent.

 

Strategische ontwikkeling versneld

 

Door de geplande joint venture met Advent International heeft LANXESS zijn strategische ontwikkeling verder versneld. In de joint venture voor technische high-techpolymeren zal naast de LANXESSbusiness unit HPM ook de DSM Engineering Materials-activiteit (DEM) van het Nederlandse concern Royal DSM worden ingebracht. Na afsluiting van de transactie, die voor de eerste helft van 2023 is gepland, krijgt LANXESS een betaling van minstens 1,1 miljard euro en een belang van maximaal 40 procent in de toekomstige joint venture.  

 

Intussen versterkt LANXESS verder het segment Consumer Protection. Op 1 juli 2022 heeft LANXESS de overname van de business unit Microbial Control van het Noord-Amerikaanse concern International Flavors & Fragrances Inc. (IFF) afgerond. Daardoor klimt LANXESS op tot één van de grootste aanbieders ter wereld van microbiële beschermingsproducten.

 

Segmenten: flinke prijsverhogingen stimuleren omzet

 

Sinds de aankondiging van de afsplitsing van de business unit HPM voert LANXESS zijn activiteiten in drie speciaalchemiesegmenten: Advanced Intermediates, Specialty Additives en Consumer Protection.

 

Door de opgetrokken verkoopprijzen waarmee LANXESS de gestegen grondstoffen- en energiekosten doorberekende, steeg de omzet in het segment Advanced Intermediates met 26,0 procent, van 466 miljoen euro vorig jaar tot 587 miljoen euro nu. De EBITDA vóór buitengewone baten en lasten daalde met 18,7 procent, van 91 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar tot 74 miljoen euro nu. Een deel van de gestegen grondstoffen- en energiekosten kon pas later aan klanten worden doorberekend. Ook de moeilijke logistieke situatie, met hogere vrachtkosten en lagere omzetvolumes, had een negatieve invloed op het resultaat. Daarnaast wogen geplande stilleggingen voor onderhoud ook op het resultaat, zodat de EBITDA vóór buitengewone baten en lasten daalde van 19,5 procent vorig jaar tot 12,6 procent dit jaar.

 

In het segment Specialty Additives kon LANXESS de gestegen grondstoffen- en energiekosten via hogere verkoopprijzen met succes doorberekenen aan de markt. Zo steeg de omzet met 34,5 procent, van 568 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar tot 764 miljoen euro dit jaar. Lagere omzetvolumes door de moeilijke wereldwijde logistieke situatie hadden een negatieve invloed op de omzet. De EBITDA vóór buitengewone baten en lasten van 134 miljoen euro lag in het tweede kwartaal van dit jaar 50,6 procent en dus beduidend hoger dan de 89 miljoen euro van vorig jaar. De EBITDA-marge vóór buitengewone baten en lasten steeg van 15,7 procent tot 17,5 procent.

 

In het segment Consumer Protection droeg vooral de nieuwe business unit Flavors & Fragrances bij tot de positieve ontwikkeling van de omzet en het resultaat. Lagere omzetvolumes als gevolg van de moeilijke logistieke situatie hadden een licht negatieve invloed op de omzet. In totaal steeg de omzet van het segment met 52,5 procent, namelijk van 366 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar tot 558 miljoen euro nu. De EBITDA vóór buitengewone baten en lasten van 90 miljoen euro lag 26,8 procent hoger dan de 71 miljoen euro van vorig jaar. De EBITDA-marge vóór buitengewone baten en lasten kwam op 16,1 procent, tegenover 19,4 procent een jaar geleden.

Forward-Looking Statements
This company release contains certain forward-looking statements, including assumptions, opinions, expectations and views of the company or cited from third party sources. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could cause the actual results, financial position, development or performance of LANXESS AG to differ materially from the estimations expressed or implied herein. LANXESS AG does not guarantee that the assumptions underlying such forward-looking statements are free from errors, nor does it accept any responsibility for the future accuracy of the opinions expressed in this presentation or the actual occurrence of the forecast developments. No representation or warranty (expressed or implied) is made as to, and no reliance should be placed on, any information, estimates, targets and opinions contained herein, and no liability whatsoever is accepted as to any errors, omissions or misstatements contained herein, and accordingly, no representative of LANXESS AG or any of its affiliated companies or any of such person's officers, directors or employees accepts any liability whatsoever arising directly or indirectly from the use of this document.

Information for editors:
All LANXESS news releases and their accompanying photos can be found at press.lanxess.com. Recent photos of the Board of Management and other LANXESS image material are available at photos.lanxess.com. 

You can find further information concerning LANXESS chemistry in our digital magazine “Inside LANXESS” at http://inside.lanxess.com.

Follow us on Twitter, Facebook, LinkedIn and YouTube:

http://www.twitter.com/LANXESS
http://www.facebook.com/LANXESS
http://www.linkedin.com/company/lanxess
http://www.youtube.com/lanxess